Om mig

Välkommen till min alldeles egna sida! Här skriver jag om vardagen i mitt liv. Ibland händer det mycket, ibland inget... Jag skriver det jag känner för, och du väljer om du vill läsa.

torsdag 1 september 2011

Min första skoluppgift!

En av uppgifterna till försa kurstillfället i morgon är att ta med sig en text på några rader om sitt eget skrivande. Jag har skrivit så här:

Några rader om mitt eget skrivande

Så länge jag kan minnas har jag älskat att skriva. Tidigt var jag intresserad av de olika bokstäverna och lärde mig dom snabbt.

När det var dags att börja i skolan fick man komma dit tidigare och göra ett slags test för att se vad man kunde kunskapsmässigt när det gällde läs och skriv. Jag minns att jag kunde alla bokstäver utom lilla q.

Under hela skolgången gillade jag starkt när vi fick skriva uppsatser i svenskan. I årskurs sju började jag på allvar skriva dagbok, och det har jag gjort sen dess. Man kan säga att jag har en ganska stor hög med dagböcker vid det här laget. Jag försökte mig även på en och annan novell under tonåren. Jag har alltid känt att jag vill göra något av mitt skrivande, men har aldrig kommit på hur och i vilken form. Jag fullkomligt älskar när jag får formulera mig i skrift. För ett par år sen skapade jag en blogg där jag skriver dagligen. Det är ett bra sätt att få utlopp för skrivandet, även om jag ofta skriver om sånt som kanske för andra är ointressant. Men människor läser det jag skriver, och det är något som har blivit viktigare för mig på senare år, att det inte längre bara är jag själv som läser.

Som person är jag väldigt känslig och djup av mig. Skrivandet har alltid fungerat som balsam för själen, vare sig jag mått bra eller dåligt. Man kan nog jämföra mitt behov av att skriva som andras behov av att motionera. Jag skulle helt enkelt inte må bra om jag inte fick skriva! Jag har lärt mig massor om mig själv genom mitt skrivande. Ibland plockar jag fram mina gamla dagböcker och läser i dom, och då kan jag komma fram till saker om mig själv som jag inte hade reflekterat över innan. Att olika händelser i mitt liv har påverkat mig till att bli den person jag faktiskt är idag. Skrivandet har givit mig en ökad självkännedom.

Ju mer jag skriver, ju mer vill jag skriva!



Catarina Hallgren 2011-09-01

 
Tror ni det duger?? Det var ju ingen jätteuppgift direkt och jag har bara beskrivit det precis som det är. Inga krusiduller. Får väl skriva ut det på jobbet i morgon. Det är snabba ryck med allt nu!

4 kommentarer:

Helen sa...

Det tror jag blir alldeles utmärkt! Kort, koncist och informativt. Jag tycker du gör helt rätt som börjar!

Catarina sa...

Tack Helen!

Anonym sa...

Tycker du ska fortsätta med ditt balsam för själen, för det är även balsam för andra själar. Min iaf!!
Tack för att jag får dela din energi och dina tankar!!!! MVH Micke

Catarina sa...

Tack för dina fina ord! // C