Om mig

Välkommen till min alldeles egna sida! Här skriver jag om vardagen i mitt liv. Ibland händer det mycket, ibland inget... Jag skriver det jag känner för, och du väljer om du vill läsa.

lördag 24 september 2011

Jägarhustruns älggratäng

Idag står Jägarhustruns älggratäng på menyn, trots att jag varken har älgfärs eller nån jägare! ;-) Kom på att det var jättelänge sen jag delade med mig av nåt recept, som jag gjorde så ofta förut, så idag tänkte jag bjuda på lördagens middag! Prova!!! Det är ännu godare än vad det låter. Fick receptet av min mormor en gång i tiden när hon levde.

Jägarhustruns älggratäng , 225 grader, ca 4 personer

500 gram älgfärs (eller nötfärs)
10-12 medelstora potatisar
4 gula lökar
3 tsk ljus sirap
3 dl grädde (inte light!)
1-2 msk senap (typ vanlig slotts)
2-3 tsk köttbuljongpulver
(ev mer salt o peppar)

Skala o skiva potatisen. Skala o hacka löken grovt och bryn den med sirapen i margarin. Bryn köttfärsen. Varva i  smord form potatis, lök o köttfärs. Potatis överst. Blanda grädden med senap och buljongpulver och slå över gratängen. Grädda ca 40 minuter.

Smaklig måltid!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för receptet! Maten blev supergod!

Cattis sa...

Roligt att höra! :-)

M.Sjöström sa...

Blev succé här hemma. Perfekt i matlådan dagen efter är den också.

Anonym sa...

Jag brukar strimla potatisen. Funkar fint också 🙂