Om mig

Välkommen till min alldeles egna sida! Här skriver jag om vardagen i mitt liv. Ibland händer det mycket, ibland inget... Jag skriver det jag känner för, och du väljer om du vill läsa.

lördag 22 december 2012

Resultat

Längst upp på bilden Pepparkakstryffel, till vänster Nötmakroner, längst ner på bilden Lakritstryffel, till höger formar med smält kokosfett, choklad och hackade jordnötter. Allt blev jättegott, nu har jag smakat!

Pepparkakstryffel (recept fr 56kilo.se)

1 dl grädde
2 msk smör
150 gr 70% choklad
2 tsk pepparkakskryddor
1 tsk kakao (kan uteslutas, vilket jag gjorde)
Kakao till garnering

Koka upp grädden hastigt, ta kastrullen fr spisen och rör ner smör och chokladen i bitar tills den smälter. Rör i kryddorna. Ställ kallt tills det stelnat och kan rullas till bollar, som rullas i kakao. Mumsigt!

Lakritstryffel ca 40 st ( recept fr Erikas lchf till vardag och fest)

200 gr mörk choklad
1,5 dl grädde
1 tsk lakritspulver
1 krm salt

Koka upp grädden, ta kastrullen fr plattan och rör i chokladen tills den smälter. Rör ner lakritspulver och salt. Spritsa i ischokladformar!

Nötmakroner ( recept fr tidningen Mat och hälsa nr 3 2012), ca 15 st

3 äggvitor
75 gr sukrin melis
100 gr mandelmjöl

Vispa äggvitorna till fast skum. Blanda försiktigt ner sukrin melis och mandelmjöl. Spritsa på bakplåtspapper. Låt de stå i ca 30 min så de "torkar" lite. Grädda sedan mitt i ugnen 140 grader i 15 minuter. Låt svalna.
Sen skulle man göra en "topping" av kokosolja, råkakaopulver och sukrin melis, men det fastnade inte på mina, så det slutade med att jag smälte en chokladkaka och doppade makronerna i den smälta chokladen. Det blev mycket bättre!



2 kommentarer:

Cecilia sa...

Mmmm lakritstryffeln såg god ut!

Catarina sa...

Ja jättegod! Och så enkel att göra! God Jul Cecilia!