Om mig

Välkommen till min alldeles egna sida! Här skriver jag om vardagen i mitt liv. Ibland händer det mycket, ibland inget... Jag skriver det jag känner för, och du väljer om du vill läsa.

onsdag 2 juni 2010

Paj med skinka o körsbärstomater


Eftersom jag fått förfrågan av receptet på pajen vi åt här om dagen (som från början kommer från min vän Monika), så kommer det här:
Paj med skinka och körsbärstomater, ca 4 port.
deg: 3,5 dl vetemjöl
125 g smör eller margarin
0,5 dl kallt vatten.
Kyl degen ca en timme, nagga och förgrädda skalet i 200 grader ca 10 minuter.
Fyllning: 100-150 gram rökt strimlad skinka
1 kruka basilika
250-300 gram körsbärstomater
1 msk ljus dijonsenap (Jag använde vanlig senap, och det gick lika bra)
ca 50 gram riven ost
3 ägg
lite salt
2 dl creme fraiche
Gör så här: Bred ut senapen i pajskalet. Strimla skinkan och hacka basilikan. Srö ut det
tillsammans med osten i skalet. Lägg tomaterna delade i halvor ovanpå. Vispa
sedan ihop äggen med creme fraichen o lite salt. Slå äggsmeten över fyllningen.
Sänk ugnen till 175 grader och grädda färdigt pajen i ca 30-35 minuter. Serveras
med en god sallad.
Smaklig måltid!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Cattis!

Brukar hänga med på din Blogg, jättekul att läsa du är så duktig att skriva!

Provade denna paj i helgen, jättegod.
Tack för receptet!

Kramar
Helene