Om mig

Välkommen till min alldeles egna sida! Här skriver jag om vardagen i mitt liv. Ibland händer det mycket, ibland inget... Jag skriver det jag känner för, och du väljer om du vill läsa.

lördag 31 juli 2010

Kebabpizza från Viktklubb

När det är helg vill man ju ändå kunna unna sig nåt extra gott... Letade runt bland recepten på Viktklubb.se och hittade ett recept på Kebabpizza. Gjorde en "vanlig" hemmapizza till barnen med salami och ost, och så gav jag mig in på denna Kebabpizza till oss. Jag hade dock ej så höga förväntningar. Viktklubb är ju alltid viktklubb liksom... Som alltid hade jag min lilla hjälpreda med mig...
Barnen åt med god aptit... och döm om min förvåning när det visade sig att Kebabpizzan var bland de godaste hemmagjorda pizzor jag har ätit i hela mitt liv! Supergod verkligen. Hade jag inte vetat om det hade jag aldrig kunnat drömma om att det var en "light-pizza". Det är inte ens ost på pizzan!
Tänkte dela med mig av receptet i fall det finns fler som försöker "dra in" lite, men ändå vill äta pizza. Till och med Jonathan tyckte den var jättegod.

Viktklubbs Kebabpizza med vitlökssås, 4 portioner
0,5 paket jäst
2,5 dl vatten
1 msk olivolja
salt
5 dl vetemjöl

Rör ut jästen i vattnet, tillsätt övriga ingredienser och arbeta till en deg. Spara ev lite mjöl till utbakningen. Jäs i 30 minuter.

Tomatsås
1 dl tomatpuré
1 dl vatten
1 msk olivolja
salt o peppar

Fyllning
400 gram skivade tomater
100 gram gul lök i ringar
Oregano efter smak
240 gram kebabkött (finns i frysdisken)

Baka ut degen, bred på tomatsåsen, lägg på tomater, lök och oregano. Grädda pizzan i 275 grader i 10 minuter. När man tagit ut den lägger man på det färdigvärmda kebabköttet och

Vitlökssås
2 dl minifraiche
2 klyftor vitlök
2 msk persilja
0,5 tsk spiskummin
0,5 tsk socker
salt o peppar
fefferoni

Ät och njut!

Jag vill poängtera att jag inte hade de exakta ingredienserna hemma så jag gjorde om den lite. Hade ingen tomatpuré så det fick bli chilisås i stället, samma mängd. Jag lade även till en gul paprika i fyllningen för att jag tycker att det är gott! Jag hade ingen minifraiche så jag tog vanlig lätt-cremefraiche i stället, dock 1,5 dl i stället för 2. Hoppade över persiljan, fefferonin och spiskummin och kryddade bara med vitlöken, salt o peppar i stället. Fantastiskt gott! Har även räknat ut mitt omgjorda recept på Viktklubb, och det gjorde nästan ingen skillnad kalorimässigt.
Rekommenderas varmt!

För övrigt har jag inte gjort nåt särskilt idag. Eller jo förresten, jag gjorde nåt som ni nog tycker låter som ett skämt, men det är dagens sanning. Jag tog mig en joggingtur! Ja alltså inte långt och inte snabbt, men dock en liten tur. Måste försöka komma igång med nåt. Vill nog köra igång med Friskis o Svettis när de startar upp för hösten, men jag har just nu extremt dålig kondition, så jag tänkte börja träna lite, även om jag nästan dog på kuppen. Visst vad det bra gjort??

I kväll tänkte jag försöka mig på att se "Den gröna milen" på tv. En gammal film, som jag velat se i många år, men den är väldigt lång och jag orkar aldrig se så långa filmer när jag jobbar, men nu är jag ju uppe riktigt länge på kvällarna så jag tänkte kanske ge den ett försök i kväll. Har hört att den ska vara så bra.
Ha en skön lördagskväll!

1 kommentar:

Madde sa...

Pizzan såg jättemsarrig ut och FY VAD DU ÄR DUKTIG SOM JOGGAT!! Själv skulle jag nog inte orka 100 meter utan att dö :P
Skitbra gjort, verkligen!!
Nu börjar jag oxå känna mig lite pepp igen, på Lchf då.. Måste nog ta mig i kragen jag me!

Gröna milen är en av mina absoluta favoritfilmer, sjukt bra! Och sorglig!