Om mig

Välkommen till min alldeles egna sida! Här skriver jag om vardagen i mitt liv. Ibland händer det mycket, ibland inget... Jag skriver det jag känner för, och du väljer om du vill läsa.

måndag 3 januari 2011

Snart ska skid-jävlarna fram!

Kom bara på en hemsk tanke. Den här tiden på året brukar breven komma från skolan där det står att barnen ska åka skidor och skridskor på jympan. Hemska tanke! Ja för alla er som gillar vinter, skidåkning, skridskor o annat elände så är det väl inga problem, men för oss som inte gillar det är det en skräck. Minns med fasa när jag själv gick i skolan och skulle till med dessa hemskheter. Ok, skidor blev ganska ok när jag blev lite äldre, men skridskor som man knappt kunde stå på och hade ont i fötterna i flera dagar efteråt, hur kul var det?? Plus att jag var lika värdelös på det som på allt annat som hade med idrott att göra, så jag åkte som en stel pinne och höll mig i sargen.... Tyvärr är mina barn ganska lik mig på den fronten, inga skid-och skridsko-fantaster, utan gör det bara för att de "måste" i skolan, aldrig annars. För några år sen när Jonathan var mindre fick han jättefina fischer-skidor med tillhörande pjäxor, dyra fina, som han åkte på ett par år på skolan, men då var det ju knappt några vintrar, så de kanske användes några få gånger bara. Sedan fick Edvin ärva dom. När han skulle börja åka med dom på skolan för två år sen blev de självklart stulna på skolan. Och hur kul är det på en skala, när man helst inte vill ha eller köpa några alls, men man "måste" för skolan. Ordnade nåt begagnat halvdant för att han skulle kunna åka, och pjäxorna fanns tack o lov kvar. Jonathan fick också nåt begagnat knappt lagomt, för att ha de ynka tillfällena på skolan då det krävs. Däremot har ju Jonathan så enormt stora fötter, så förra vintern åkte jag på att köpa pjäxor till hans 43:or. "Köp begagnat", sa entusiasterna på skolan. Ja visst, om det fanns! Jag letade som en galning på Blocket, first class köp o sälj, Härnösandstorget mm, men hittade inga.... Till slut blev jag ju "tvungen" att köpa ett par nya. 650 jäkla kronor för nåt som ingen vill ha egentligen, och då var det de allra billigaste jag hittade! Han åkte några gånger på skolan den vintern, och sen när vi skulle ta hem dom från skolan var de borta.... Stulna??? Jag blev aningen upprörd över detta, då skolan mer eller mindre kräver att barnen ska ha utrustning, så jag skrev ett mejl till rektorn, men hon sa bara att de inte kunde göra nåt åt det.... och nu är det en ny vinter. Nya pjäxor igen??? Nya skidor till Jonta också säkert, då han har vuxit ur de gamla..... och nya stavar eftersom en är av.... Jag HATAR verkligen detta! Vissa saker kunde väl ändå få vara frivilliga?? Ok att de ska ha jympakläder, handduk o skor till den "vanliga" jympan som är varje vecka, det säger jag inget om, men såna här saker som är svindyra dessutom gör mig bara arg! Skit är vad det är! Och ingen förståelse finns det för att inte alla gillar det heller. Vi skulle kunna vända på det och tänka att alla som hatar att måla o rita (som jag gillar) skulle bli tvungna att köpa dyra stafflier, färger och penslar för många pengar till sina barn på ett år bara för att skolan krävde det. Jäklar vilket liv det skulle bli då! Hatar verkligen detta, det kryper i hela mig bara jag tänker på det där brevet från skolan där det så glatt står: "Nu äntligen är det dags för att ta hit skidorna och skridskorna, helst redan i morgon"....
Alla älskar inte idrott. Alla älskar inte vinter heller. Och alla älskar inte att måla. Morr morr.

3 kommentarer:

tildan sa...

usch, det är brev jag inte ser fram emot... visst kan skidor och skridskor va kul, men då under fri vilja och inte tvång... och att sen dessutom tvingas köpa utrustning är ändå tråkigare om den inte används annars...
Hör efter med skolan när brevet kommer, vad jag vet så ska det finnas att låna och jag har för mig att Kusthöjden fick "låna" låneskidor av Geresta och dessa var helt ok. Får inte friluftsdagar kosta borde ju faktiskt inte annat heller få kosta, eller tänker jag helt fel?!

Linda sa...

Håller med dig, även om jag inte har några egna barn. Det är bedrövligt att detta "tvång" fortfarande existerar. Ska barnen tvingas ut på is och snö ska skolan stå för utrustningen till de som inte har.

Catarina sa...

Ni har rätt, och skolan säger ju att de har "viss" utrustning men att den inte räcker till så många som behöver, och man vill ju aldrig att ens barn ska stå utanför på nåt sätt, så då köper man ju ändå, mot sin vilja, så det blir ett indirekt "tvång" enligt mig. Den dagen barnen slutar skolan ska jag med glädje bränna alla skidor o skridskor...o ja, jympakläderna kan också få åka med! ;-)