Om mig

Välkommen till min alldeles egna sida! Här skriver jag om vardagen i mitt liv. Ibland händer det mycket, ibland inget... Jag skriver det jag känner för, och du väljer om du vill läsa.

fredag 6 januari 2012

Vinterpromenad i solsken

Idag har det varit kallt och SOL.... Me like!!!! Det var inte igår den visade sig sist direkt. Härligt! Jag o Micke tog en liten promenad i finvädret. För övrigt har det varit en lat-dag i soffan mest. Ska snart äta Kina-mat. Mums! Känns verkligen som lördag idag fast det är bara fredag. Underbart med en bonus-dag på helgen! Varför firar man trettondagen förresten?? Satt och funderade på det där tidigare idag. Har ingen aning... Har det också nåt med Jesus att göra tro?? Nån som vet?

2 kommentarer:

Angelica sa...

Jag vet!

Denna dag, den 6 januari, har det gått 13 dagar efter julafton. (På engelska räknar man på ett annat sätt och kallar den Twelfth Day, alltså tolftedagen.) Dagen firas till minnet av de tre vise männens besök hos Jesusbarnet. Därför finns i den nya namnlängden i almanackan de namn som man förknippar med dessa vise män, i modern form Kasper, Melker och Baltasar. Det är den enda dagen i almanackan som bär tre namn.

Ofta står i almanackan den längre formen trettondedag, men liksom man kan säga trettondel i stället för trettondedel, kan man också säga trettondag. Aftonen före heter trettondagsafton. Det kan tyckas konstigt när det heter bl.a. julafton, påskafton och inte juldagsafton, påskdagsafton. Anledningen är att tretton inte kan fungera som namn på en helg, vilket jul och påsk kan. Fast av och till hör man varianten trettonafton.

Catarina sa...

Oj det var utförlig information... =) Tack, då vet jag!