Om mig

Välkommen till min alldeles egna sida! Här skriver jag om vardagen i mitt liv. Ibland händer det mycket, ibland inget... Jag skriver det jag känner för, och du väljer om du vill läsa.

lördag 17 mars 2012

Vikten igen...

Hade inte tänkt tjata om mina vikt-problem men nu är jag så AAAARGH. Jag HAR verkligen varit duktig i flera veckor nu. Först försökte jag ju med LCHF igen i flera veckor, men precis som förra gången så funkade det inte på mig, gick inte ner. I helgen som var gav jag upp det projektet och började på tisdagen med Viktväktarna igen, för det vet jag ju att det funkar. Vägde mig idag, gissa vad som har hänt? Jag har gått UPP i vikt. Och då har jag ju till och med börjat motionerat med promenader!
Alltså nu är jag måttligt less. När man väl är motiverad och försöker. När jag ska på Previa den 30 tänker jag även ta upp detta med doktorn. Vad är det för fel på mig?? Det kan inte finnas nån människa på jorden som har så lätt att gå upp i vikt som jag, och ingen på jorden som har så svårt att gå ner heller! Vill bara GRINA! Funderar på att gå en sväng nu, men jag har sån hemsk träningsvärk så jag vet inte hur det ska gå. Går som en anka. Fast jag har hört att det är bra att röra på sig ännu mer när man har träningsvärk, så går det kanske över...
MORR MORR MORR.
Nåja, förutom det så ska det bli en mysig dag med Edvin.
Ha en fin lördag!

10 kommentarer:

Linda sa...

Du är inte ensam om detta. Tyvärr. Jag har skitsvårt att gå ned i vikt, men upp går det hur bra som helst. Suck. Innan jag blev gravid så var vi duktiga härhemma. Åt nyttigt och promenera ca en timme varje dag. Och Tony gick ned i vikt. Jag stod still! Hände ingenting! Fick då tipset att använda måttband istället för våg. Så kanske kan det vara ett sätt att hitta motivation? Mät midja, rumpa, lår...ja lite här och där. Mät sedan varannan vecka eller nått. På mig syndes minskning på måtten men inte på vågen.Ska ta tag i vikten igen nu. Vill ha bort ett par kilon efter graviditeten :) Kram

Catarina sa...

Skönt att man inte är ensam!// C

Anonym sa...

Alla bantningskurer och metoder är inget annat än dynga! Läs lite biologi så får du veta varför... De saker man ska kolla efter när man läser om olika metoder är bland annat om det står att man ska utesluta ett näringsämne så borde det ringa varningsklockor! Kroppen behöver alla näringsämnen!
Det du tappar när du kör tex LCHF är först vätska sen muskelmassa, inte kroppsfett som du säkert vill bli av med.
Något annat som kan hända är att om du håller på för länge med LCHF så kan kroppen producera ett aceton som är giftigt (i korta drag, finns säkert mer info att hitta här på nätet om du är intresserad av att läsa).
Det du ska tänka på är att äta långsamma kolhydrater, undvika härdat fett (transfetter) annars ska du äta så blandat som möjligt för att få i dej alla näringsämnen och det absolut viktigaste av allt är att hitta en träningform som passar och hålla igång!

Catarina sa...

Ja du anonyma...För det första så har jag aldrig haft för avsikt att köra LCHF en längre tid, och det har jag inte heller gjort. Som jag skrev har jag övergått till Viktväktarna och där utesluter man inga näringsämnen. Tack för dina råd, men jag är ganska påläst själv och jag vet hur man SKA äta, det var inte det som var mitt problem. Sen är även jag upplyst om att man ska träna och motionera!

Caroline sa...

Fniss... Lät som du tog illa upp av vad anonym skrev... ;)
Men ärligt, varför då ens prova LCHF om du är påläst? ;) Om inte maten är ditt problem så varför skriver du om det då? Om inte maten är problemet så behöver du väl inte använda dig av metoder, om dom så heter LCHF eller Viktväktarna... Eller var du bara tvungen att slå ifrån dig? ;) Kunde bara inte låta bli att kommentera kommentarerna. Alla får göra som dom vill och använda vilka metoder man vill men man får räkna med tips och råd även om dom blir obekväma om man lägger ut sina problem på nätet.

Catarina sa...

Det jag menade var att jag inte efterfrågade vilken metod som är bäst,sämst eller farligast. Mitt problem är att jag inte går ner i vikt, fast jag äter som man "ska" för att gå ner. LCHF ville jag testa för att få en "skjuts" på viktnedgången, eftersom alla andra rasar i vikt i början när de äter så. Viktväktarna har jag gått ner massor med förr och därför förväntade jag mig att det skulle fungera, men blir frustrerad när jag går UPP ännu mer. Det kanske är därför jag låter som jag "tar illa upp", eftersom jag VET och gör RÄTT, men ändå händer inget. Och ja, jag erkänner. Jag TAR lite illa upp när människor påpekar att det är bra att träna. För det första för att det är en självklarhet, alla vet det. För det andra för att jag är så medveten om att jag tränar alldeles för lite och borde göra nåt åt det...;-)Tack för din kommentar!

Caroline sa...

Har läst tidigare att du är stressad och nere.. Såna saker kan ju faktiskt göra att man inte går ner i vikt! När kroppen uppfattar stress så reagerar den så att den "bunkrar"..

Tyvärr så är det ju faktiskt så att det sitter mindre i maten och mer i motionen.. Hur jobbigt det än är.. Är i samma sits själv! Har viljan men inte tiden.

Catarina sa...

Det är sant, är lite inne på det där med stressen själv. Det kan ju faktiskt vara en anledning till att det inte fungerar. Ja den där tiden, den räcker aldrig till! Lycka till! // C

Anonym sa...

Ett litet tips i lchf resan, minska ner på portionerna, äter du tex två ägg på morgonen, dra ner till ett, samma med omeletten, öka på fettet, dricker du kaffe så häll i grädde, du kommer inte känna mer hunger för att du minskat i portioner, det har fungerat för mig, lycka till. Hälsningar Linda på Konsum i Sveg.

Faiy sa...

Hej Catarina!
Jag vet hur det känns jag också, så du är definitivt inte ensam. :) Något jag däremot reagerade på var inlägget i samband med din presentation där du skriver att du alltid fryser. Både viktuppgång/svårigheter att gå ned och frusenhet är bland de vanligaste symptomen vid hypotyreos. Jag själv har det, och det skadar ju inte att kolla upp. Ett enkelt blodprov. Du kanske redan vet allt det där, men jag tipsar ändå utifall du inte hört om det. :)Hoppas du mår bättre snart!
/Mvh Fanny