Om mig

Välkommen till min alldeles egna sida! Här skriver jag om vardagen i mitt liv. Ibland händer det mycket, ibland inget... Jag skriver det jag känner för, och du väljer om du vill läsa.

måndag 8 juli 2013

En skogsproletär

Ingen superkvalité, men här är äntligen videon med Jonta när han sjunger låten "En skogsproletär". Min farfar har skrivit texten som en dikt 1937, han hette Karl Hallgren. Jonathan som alltså är barnbarnsbarn har gjort musiken nu 2013.
Jag är så stolt, och jag tycker att det är så himla fint.

                                               En skogsproletär

Jag är blott en fattig skogsproletär i skogarna långt norrifrån
Man skall inte fråga vad namn jag bär, jag är blott en arbetsson

Min näve är valkig av hårda tag kring yxskaft och såg i min skog
Och frostkalla morgnar när barkens drag, skar blödande sår i min knog

All storstadens larm och världens brus har jag dragit mig fjärran ifrån
Min enda musik är granskogens sus och forsarnas mäktiga dån

Och skakelbjällrans sång i dur vid timmerlassens färd
Och yxans klang mot kärnfriska fur, allt detta är hela min värld

Jag vill leva mitt liv uti skogarna här och i stillhet gå bort härifrån
Ty jag är blott en fattig skogsproletär i skogarna långt norr ifrån

Karl Hallgren, Järpåsens fäbod den 17/6 1937, regnväder

14 kommentarer:

Lillstrumpa sa...

Men ååååå.. Tårarna rinner på mig.. Herregud så duktig han är. vilken röst, vilken talang, vilken bra idé!!!!! Grymt bra!
Stolt moster! <3

Catarina sa...

Håller med helt o fullt! // Den stolta modern/barnbarnet.

Madde sa...

Fråga Roger var Järpåsens fäbod ligger!

Catarina sa...

Det ska jag fråga när jag pratar med honom.

Fangoria sa...

Åh vad fint, vad duktig han är!

Catarina sa...

Ja jättefint, synd att det blir sån skit-kvalitét här bara! =/

Madde sa...

Och jag lyssnar om och om igen...

Catarina sa...

:-D

Fanny sa...

Åh så fint! Jag fick rysningar! :D Jag har en hemmastudio han kan få komma och spela in i så det blir lite bättre kvalitet. ;)

Catarina sa...

Åh tack Fanny, vad snällt! Tror att han ska få hjälp med inspelning på "Kåken" (Ungdomens hus), men ska ha dig i åtanke om det inte blir av...=)

Anonym sa...

Kanonbra spelat och sjungit!
Jag är säker på att vår farfar är jättestolt i sin himmel.

Tycker även att dikten är otroligt fin. Det skulle vara spännande att få ta del av fler.//Kusin Peter Hallgren

Catarina sa...

Skickar dom i morgon Peter!

Madde sa...

Skicka dom till mig med! :-)

Catarina sa...

I will.