Om mig

Välkommen till min alldeles egna sida! Här skriver jag om vardagen i mitt liv. Ibland händer det mycket, ibland inget... Jag skriver det jag känner för, och du väljer om du vill läsa.

torsdag 29 december 2016

Middag med Sven

Fortfarande inget klart om nåt jobb men jag tror att en åtminstone tillfällig lösning är på g. Men... inget klart än.
Igår fick jag besök av min gamla kollega Karin sen förskolan. Vi hade varken setts eller hörts på minst ett par år så det var trevligt att träffa henne, och gott fika hade hon med sig, tack tack!
Idag kom Edvins betyg i brevlådan. En glad och rolig överraskning var att han lyckats få ett A i musik! Edvins musikintresse har ökat radikalt och han håller också på för fullt att lära sig spela gitarr. Han är i dagsläget helt inställd på att han också ska gå estet på gymnasiet, något jag aldrig hade kunnat gissa för något år sedan. Men jag har visst två musikaliska herrar i familjen och det är jag glad över. 
När barnen (alla tre) får välja middag här hemma så väljer de utan tvekan SVEN! Eller ja... "Jägarhustruns älggratäng" enl originalrecept. De glömde alltid bort namnet på maten, tyckte det var långt och krångligt, så för några år sen så döpte dom om den till Sven. Kort och enkelt- och roligt!😂
Så när jag vill att alla ska äta hos mig samtidigt så fjäskar jag med Sven. Jag gjorde en rejäl gratäng i den största form jag äger idag och det var helt slut när vi var klara...De äter som hästar när Sven serveras! Men så växer dom som ogräs  också... Jonta har väl stannat av, men de andra två!!! Otroligt vad långa de blir.

SVEN:
Potatis
Köttfärs (älgfärs egentligen men nöt går lika bra)
Mycket gul lök
Sirap
Grädde
Buljongpulver
Senap

Varva skalad o skivad potatis med stekt köttfärs och ett lager med mycket gul lök stekt i sirap. Blanda grädden med buljongpulver och senap efter smak och häll över. In i ugn 225 grader tills potatisen är mjuk. Sven är klar.
Ät och njut.

6 kommentarer:

Helen sa...

Oj, det verkar gott! Kommer dock inte ihåg att du gjort detta på någon tjejmiddag?

Catarina sa...

Jo då, gjorde den på en tjejmiddag på Trumpetgatan☺ Nu har vi hållt på länge när vi glömt bort maten, då kan vi börja om med repriser!😜

Anneli sa...

Så himla gott!!!! Jag vill också ha Sven!! ;) Tänkte på det bara häromdan. Måste vara nåt år sen jag åt det hos dej sist. Om jag handlar kanske du kan laga lite...? ;)

Catarina sa...

Vi styr upp en Sven nån dag! ❤👍

Anneli sa...

Åååh!!! ❤ �� �� Fan va gott!

Catarina sa...

😘