Om mig

Välkommen till min alldeles egna sida! Här skriver jag om vardagen i mitt liv. Ibland händer det mycket, ibland inget... Jag skriver det jag känner för, och du väljer om du vill läsa.

måndag 23 december 2013

Minnen

De sover dom små grisar... Vi är hos mor och Jerry och jag och barnen ligger på övervåningen, i det rum som var min mormor och  morfars sovrum när jag var barn... Flyttas genast tillbaka i tiden och så många minnen väcks till liv. Här på den plats i rummet jag ligger nu låg mormor. Hon låg alltid och läste Svensk Damtidning när vi skulle sova. Sänglampan med den gula skärmen lyste på sängbordet. Bredvid mormor, i mitten av sängen, låg jag i en rödmönstrad sovsäck. Mormor och morfar skojade alltid om att jag var en liten kåldolme när jag låg i sovsäcken! :-) På andra sidan sov morfar ibland, men oftast fick han sova på soffan när jag var på besök! :-) På morgonen när vi vaknade startade mormor  klockradion. Först lyssnade vi på Fröken Ur. Sen inväntade vi barnradion, den här årstiden var det så klart julkalendern vi lyssnade på. Sen klev vi upp och gjorde frukost. Det var inte helt ovanligt att man kunde få stekt gröt, något jag älskade! Har inte ätit det sen dess, och nu tycker jag det låter skumt...
Efter frukosten hjälpte jag mormor att bädda sängen. Vi stod på var sin sida...Först det tjocka rosa överkastet och sen det narurvita virkade ovanpå. Sist två stora kuddar och det var viktigt att allt var slätt och fint och kuddarna låg rakt.
Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst med alla minnen... Jularna här i Gåsvik minns jag speciellt, och jag hoppas att mina barn kommer ha med sig lika många minnen när de blir stora...

Inga kommentarer: