Om mig

Välkommen till min alldeles egna sida! Här skriver jag om vardagen i mitt liv. Ibland händer det mycket, ibland inget... Jag skriver det jag känner för, och du väljer om du vill läsa.

tisdag 18 november 2014

Misstänkt Polymyalgi

Idag efter lång tids väntan har jag äntligen fått komma till reumatologen med mina "armbesvär". Armarna har ju varit hyfsat bra ett tag nu så jag tänkte att det nog inte skulle visa nåt ändå. Men jag HAR faktiskt troligtvis en "sjukdom" som heter Polymyalgi! Ett av proverna jag hade lämnat tydde på att jag har en inflammation i kroppen och läkaren misstänker alltså detta. Han skrev ut Kortison-tabletter som jag ska ta nästa gång jag får ett skov- OM jag får ett. Om det hjälper är det med största sannolikhet denna sjukdom. Ska ha uppföljningssamtal med doktorn efter behandling. De flesta blir bra efter behandling och har jag riktig tur är den redan på väg bort.
Googlade när jag kom hem och såg att det oftast drabbar kvinnor över 60! :-) Haha! Men tydligen kan det drabba ungdomar som mig också då! ;-)
Det känns SÅÅ skönt att det faktiskt ÄR något fel! En bekräftelse på att jag inte är knäpp eller inbillningssjuk. Många har tröstande och välment spekulerat i att det nog är för att jag varit stressad och mått dåligt som jag har haft "ont i kroppen". Jag har känt och vetat att det är nåt mer fel! Man kan knappast få SÅ ont av stress! Smärtan kan inte förklaras, den måste upplevas. Nu när det dessutom verkar vara en sjukdom som oftast går att bota så känns det jättebra! Känner mig nöjd.

4 kommentarer:

Cecilia sa...

Haha, laste for fort och sag "polygamy" och tankte hmmm... hihi! Men skamt asido, ar det liknande fibromyalgi?

Cattis sa...

Haha! :-) Nej det är inte liknande fibromyalgi. När man googlar översätts det lite som "muskelreumatism", fast enl doktorn går ju detta i de flesta fall över tack och lov!

Lottis sa...

Men va skönt att de hittat något som går att fixa! En sjukdom är ju aldrig kul såklart men det här lät ju trots allt som positiva nyheter, hoppas smärtan försvinner nu!

Cattis sa...

Ja det känns positivt! Allt är bättre än ovisshet! :-)